Amerykanie pokochali polską wódkę. Kupują ją częściej niż rosyjską
Jak pokazują najnowsze dane, w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. import krajowych wódek do Stanów Zjednoczonych wzrósł o 15% dając Polsce 4. pozycję na tym rynku. Mimo trudnej sytuacji branży polscy producenci wysłali za ocean dwa razy więcej tradycyjnego trunku niż ich konkurenci z Rosji. Dobre wyniki naszej wódki w Stanach Zjednoczonych to zasługa rosnącego uznania dla polskich produktów spirytusowych, również tych najbardziej ekskluzywnych.
Od stycznia do września 2012 r. Stany Zjednoczone przyjęły na swój rynek 7 589 537 litrów naszych wódek, czyli o 15% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tym samym polskie wódki prześcignęły o prawie 4 mln litrów zakorzenioną na rynku amerykańskim rosyjską konkurencję. Liderem rynku pozostaje Szwecja, która mimo spadku, wysyła za ocean ponad 27 mln litrów wódki. Pozycji Polski może w przyszłym roku zagrozić wódka pochodząca z Łotwy, która od kilku lat dynamicznie zdobywa rynek amerykański.
Tabela 1. Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln l
2010 |
2011 |
I-IX 2011 |
I-IX 2012 |
2011/2012 |
|
Szwecja |
52 108 625 |
48 918 982 |
36 185 742 |
27 602 438 |
-23,7% |
Francja |
31 242 500 |
34 328 895 |
13 948 216 |
16 166 470 |
7,7% |
Holandia |
16 665 391 |
16 444 407 |
10 946 785 |
11 771 428 |
7,5% |
Polska |
7 336 082 |
9 042 805 |
6 581 450 |
7 589 537 |
15,3% |
Łotwa |
2 320 970 |
8 280 870 |
5 672 423 |
7 511 221 |
32,4% |
Rosja |
11 564 390 |
6 961 029 |
5 087 282 |
3 639 556 |
-28,5% |
Finlandia |
2 722 709 |
2 769 381 |
2 019 023 |
2 073 259 |
2,7% |
Dane: DISCUS (Distilled Spirits Council of the United States)
„Rynek Stanów Zjednoczonych jest dla polskich producentów bardzo ważny, ze względu na jego potencjał oraz wysoką marżę. Rok 2012 może przynieść lekkie spowolnienie dynamiki wzrostu eksportu krajowych napojów spirytusowych, ale na rynku amerykańskim trend wzrostowy powinien się utrzymać. Dobre wyniki cieszą szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę niską rentowność krajowych producentów zmuszającą do ograniczania wydatków na promocję za granicą - mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Spośród wszystkich wyrobów alkoholowych nasza wódka ma na międzynarodowych rynkach najmocniejszą pozycję."
Niestety za szybko rosnącym ilościowo importem polskiej wódki, nie idzie większa wartość importu naszego trunku w USA. Amerykanie kupują coraz więcej polskich wódek z kategorii premium i Super Premium, a więc droższych i gwarantujących najwyższą jakość, ale częściej wybierają znane marki francuskie, szwedzkie czy holenderskie. Polskie produkty muszą rywalizować o gusta konsumentów z produktami o światowej sławie, od lat promującymi się za oceanem.
Tabela 2. Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln $
2010 |
2011 |
I-IX 2011 |
I-IX 2012 |
2011/2012 |
|
Francja |
628 066 084 |
730 967 723 |
507 459 112 |
591 744 390 |
16,61% |
Szwecja |
409 511 759 |
393 836 692 |
288 046 031 |
248 032 353 |
-13,89% |
Holandia |
234 827 591 |
238 405 330 |
156 955 571 |
169 167 120 |
7,78% |
Łotwa |
38 160 654 |
113 988 224 |
77 359 501 |
97 436 714 |
25,95% |
Polska |
70 780 436 |
77 960 620 |
56 046 900 |
51 281 661 |
-8,50% |
Rosja |
138 872 903 |
87 034 417 |
62 779 184 |
42 593 950 |
-32,15% |
Finlandia |
20 056 895 |
19 445 043 |
14 169 539 |
14 522 097 |
2,49% |
Dane: DISCUS (Distilled Spirits Council of the United States)
„Dane eksportowe po raz kolejny pokazują, że wódka może być polską specjalnością i marką rozpoznawalną w świecie. Sukces polskiej wódki za oceanem to także promocja naszego kraju. Dlatego zamiast, jak to często ma niestety miejsce, wstydzić się narodowego trunku, powinnyśmy być dumni, że produkujemy wysokiej jakości produkt spełniający oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Tak jak Szkoci są dumni z whisky, a Francuzi z koniaku - dodaje Leszek Wiwała.
Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i właśnie Stany Zjednoczone. Na rynek francuski w 2011 r. trafiło ponad 60% napojów wysłanych na rynek unijny. Ważne kierunki eksportu napojów spirytusowych to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada.
Polska jest 4. producentem wódki na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Rocznie produkujemy średnio 3 200 000 hl wódki.
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone