Piwny dekalog pomoże zadbać o jakość piwa w polskich pubach
W zeszłym roku w pubach na terenie całego kraju Polacy wypili prawie miliard kufli piwa. Liczba lokali gastronomicznych w Polsce - 42 tysiące - dorównuje liczbie mieszkańców Żyrardowa. Od późnej wiosny aż do wczesnej jesieni właściciele lokali notują nawet 40% wzrosty sprzedaży złotego trunku. Jednak nadal część piwoszy nie ufa jakości piwa nalewanego z beczek.
Mimo ogromnego wysiłku włożonego przez producentów piwa i gastronomów w zapewnienie najlepszej jakości piwa z nalewaka, wciąż zdarzają się błędne opinie, takie jak ta, że piwo w pubie bywa „chrzczone" wodą. Piwni eksperci stworzyli 10 prostych zasad gwarantujących, że piwo w ulubionym pubie będzie za każdym razem świeże i smaczne.
Począwszy od późnej wiosny, do jesieni Polacy spędzają czas na spotkaniach z najbliższymi, spacerach czy grillowaniu. Chętnie szukają wtedy orzeźwienia sięgając na przykład po piwo. W trakcie chłodniejszych dni popularnością cieszą się zaś puby i bary. Tylko w zeszłym roku miłośnicy złotego trunku w Polsce wydali tam na piwo ponad 5 miliardów złotych. Jak pokazują badania*, połowa z nich wybiera piwo z beczki ze względu na jego świeżość, 30% ceni wyjątkowy smak tego piwa, jego odpowiednie nagazowanie i schłodzenie. Dla 40% niewątpliwą atrakcją jest zaś możliwość obserwowania pracy barmanów - tego jak nalewają piwo i serwują je z pieczołowitością w odpowiedniej oprawie, czyli dedykowanym szkle. Ponadto, aż 57% miłośników piwa z beczki pije piwo z odpowiednio dobranego szkła, bo stanowi to wyraz uznania dla kultury piwnej.
Jak pokazują dane Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku piwa w gastronomii** - Polacy cenią sobie „lane piwo z beczki". Jednak rozpowszechnione mity o złej jakości takiego piwa czy „chrzczeniu piwa", czyli dolewaniu wody do piwa przez barmanów sprawiają, że 1/3 miłośników piwa nie ufa jakości piwa z nalewaka***. Abyśmy mogli dorównać europejskim liderom w dziedzinie lanego piwa - Czechom, Niemcom, Holendrom, Irlandczykom czy Anglikom - potrzebne są rozwiązania, które zmienią obecną sytuację. Jest też o co walczyć, bo wysokiej jakości, świeże i odpowiednio serwowane piwo z nalewaka to czysty zysk dla właściciela lokalu, do którego klienci chętnie wrócą ponownie.
Dbałość o prawidłowe przechowywanie i wyszynk piwa w beczkach ma kluczowe znaczenie dla smaku serwowanego złocistego trunku. Piwo, jak każdy produkt spożywczy, winno być przede wszystkim przechowywane w odpowiednich warunkach. - przekonuje Bartosz Napieraj, autor bloga o piwie „Smaki Piwa", pasjonat piwa. Najważniejsza jest temperatura w pomieszczeniu magazynowym, która powinna stale wynosić około 10 stopni Celsjusza. Należy także unikać przetaczania i wstrząsania beczkami. Piwo jest idealną pożywką dla bakterii, dlatego trzeba zachować czystość urządzeń barowych. Zastosowanie tych kilku prostych zasad pozwoli nam cieszyć się wspaniałym smakiem piwa. - podsumowuje Napieraj.
Piwni eksperci - m.in. piwowarzy, specjaliści od oceny smaku i zapachu piwa, specjaliści ds. jakości -opracowali swoisty piwny dekalog: 10 zasad prostych gwarantujących zachowanie najlepszych walorów złocistego trunku serwowanego w pubach. Podstawą jest dbałość właścicieli lokali i barmanów o jakość piwa, wyrażona w popularnym czeskim powiedzeniu: „Piwowar warzy piwo, ale to barman je tworzy".
- 10 ZASAD DOBREGO I ŚWIEŻEGO PIWA W PUBIE
- Piwo jak najszybciej powinno trafić z browaru do lokalu - piwo to produkt naturalny - szybko psujący się. Dlatego do lokalu powinien trafiać jak najszybciej od momentu uwarzenia. W pierwszej kolejności właściciel lokalu powinien sprzedawać piwo, którego koniec data przydatności jest bliski.
- Beczkom z piwem w czasie transportu należy zapewnić stabilność - uderzenia mogą powodować zniszczenia pojemników i ich rozszczelnienia; a tlen dostający się do pojemnika z piwem (tak jak słońce czy wysoka temperatura) - jest dla niego zabójczy - niszczy piwo i powoduje jego psucie się.
- Beczki powinny być chronione przed zbyt wysokimi i zbyt niskimi temperaturami - na smak i jakość piwa negatywnie wpływa zbyt niska (ujemna) i zbyt wysoka (powyżej 25 stopni Celsjusza) temperatura.
- Przestrzeganie daty ważności piwa to podstawa - po 3 dniach od otwarcia beczki piwo powinno być z niej wylane; zamknięte beczki można przechowywać średnio 3 miesiące.
- Właściciel lokalu powinien dbać o instalację do podawania piwa - najlepiej czyścić ją co 14 lub 28 dni, w zależności od rodzaju piwa. Wystarczy zamówić bezpłatny serwis kontaktując się z przedstawicielem handlowym browaru. Obsługa lokalu po skończonej pracy, powinna opróżnić instalację z pozostałego w przewodach piwa, poprzez wypchnięcie go przy użyciu wody.
- W lokalu przestrzegane są standardy sanitarne - lokal ma być czysty, bar umyty, podobnie jak instalacja do nalewania piwa, szkło powinno błyszczeć świeżością, a barman - witać klienta w czystym stroju.
- Barman powinien serwować piwo we właściwej temperaturze - różni się ona w zależności od piwa, ale z reguły wynosi między 4-6 stopni Celsjusza.
- Barman powinien dokładnie czyścić szkło - tylko pod bieżącą wodą - nigdy nie używając ściereczki do wytarcia szklanki; stawianie szklanek do wyschnięcia na szmatce również jest zakazane - to siedlisko bakterii! Przed zaserwowaniem piwa należy schłodzić szklankę wodą np. przy użyciu „zraszacza".
- Każde piwo powinno być serwowane zgodnie z rytuałem - np. lager (popularne piwo jasne pełne): nalewany po ściankach czystej szklanki dobranej do typu tego piwa, piana powinna być „na 2 palce", czyli ok. 3 cm, a całość - podana na podkładce, tzw. waflu, z logo marki piwa zwróconym do nas - konsumentów.
- Barman ma być „mistrzem ceremonii" - to on dba o świeżość podawanego piwa, ma wiedzę na jego temat, wie jak prawidłowo zaserwować ulubiony trunek klienta, pilnuje czystości sprzętu.
Każdy zamawiający ulubiony trunek w lokalu również może samodzielnie sprawdzić jakość piwa. Ekspert zajmujący się oceną smaku i zapachu piwa, właściciel firmy Piwoznawcy, Maciej Chołdrych, radzi na co zwracać szczególną uwagę: W starym, źle podawanym i nieświeżym piwie najczęściej spotkamy kwaśny posmak i mleczno-maślane nuty. Dobre, świeże i dobrze podane piwo jest przede wszystkim klarowne i ma charakterystyczną iskrę jeżeli obejrzymy je „pod światło". Piwna piana powinna mieć około 3 cm wysokości, być drobna, gęsta, długo utrzymująca się. Bardzo istotny jest również rytuał serwowania a także wiedza barmana na temat piwa, które serwuje.
Eksperci radzą, że jeśli piwo serwowane w lokalu jest niezgodne z powyższymi zasadami, powinniśmy zwrócić je barmanowi oraz złożyć reklamację za pośrednictwem infolinii lub strony internetowej browaru, z którego pochodzi piwo. W ten sposób przyczynimy się do rozwoju kultury picia piwa - kiełkującej w naszym kraju, a tak bogatej choćby u naszych południowych sąsiadów - Czechów. Tworzą ją nie tylko doskonałe piwo, ale również dbałość o surowce piwne, proces warzenia, metody degustacji, czy piwne kulinaria, czyli sposoby łączenia piwa z jedzeniem. To także tak egzotycznie brzmiące sfery, jak piwne gry i rozrywki, czy piwowarstwo domowe.
Jak przekonują piwni eksperci, mity rozpowszechniane w lokalach przez nieświadomych miłośników piwa znacząco hamują rozwój kultury piwnej w Polsce. Jedną z takich „miejskich legend" jest tzw. chrzczenie piwa wodą. Bywalcy pubów często oskarżają właścicieli lokali o rozcieńczanie piwa nalewanego z beczki. Jednak w praktyce instalacja do serwowania podpinana jest bezpośrednio do pojemnika z piwem. Obsługa lokalu nie ma możliwości otwarcia pojemnika tak, aby dolać wody do piwa. W kontrolę tego procesu zaangażowane są same browary, które za pośrednictwem swoich serwisantów regularnie sprawdzają jakość serwowanego piwa.
Ciężka praca browarników, którzy warzą wysokiej jakości piwo może być zaprzepaszczona poprzez brak należytej dbałości o jego przechowywanie i serwowanie. Odpowiednio zadbane piwo zachowuje najwyższą jakość, jaką nadają jej mistrzowie browarnictwa. Dlatego warto dbać o zachowywanie wysokich standardów przechowywania i serwowania piwa w lokalach. Bardzo ważne są również świadomość i zaangażowanie samych piwoszy. Powinni oni zwracać szczególną uwagę na jakość piwa i reagować, gdy standardy nie są przestrzegane. Tylko wtedy kultura piwna w Polsce ma szansę rozwinąć się w pełni.
* badanie „Shopper" KP, 2009 oraz IPSOS dla KP, 2011 rok (badanie przeprowadzone w pubach z Tyskim)
** wartościowy udział KP w rynku gastronomicznym wynosi 47%, według danych GFK za 2011 rok
*** badanie „Shopper" KP, 2009 rok
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone