Kategorie:
Temat na czasie | Nowości rynkowe | Ciekawostki | Wydarzenia | Branżowe news'y | Ze świata | Prawo | FinansePodróż po świecie francuskich win
Wino cieszy się w Polsce rosnącą popularnością i mimo, że nie jest jeszcze wybierane przez konsumentów tak często jak na zachodzie Europy, to o winie wiemy coraz więcej i coraz częściej szukamy go na sklepowych półkach. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl*, wino jest jednym z najczęściej wybieranych przez Polaków alkoholi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, Lidl zdecydował się na wprowadzenie do oferty szerokiego asortymentu wysokiej jakości win francuskich. Już od 1 października w sklepach sieci w całej Polsce znajdziemy kilkadziesiąt wyselekcjonowanych trunków, pochodzących głównie z regionu Bordeaux oraz kilku innych regionów Francji.
W nowej ofercie sieci Lidl dostępnych będzie około 50 różnych win francuskich, z których większość, bo aż 44, będzie można znaleźć na półkach sklepowych już od 1 października. W kolejnych terminach oferta będzie uzupełniana o kolejne wina. Co ciekawe, Lidl po raz pierwszy wprowadza tak szeroką ofertę win, pochodzących z jednego kraju. Trunki z nowej oferty sieci pochodzić będą z 4 regionów Francji - Alzacji, Doliny Rodanu, Burgundii oraz Bordeaux, z przewagą liczebną win właśnie z tego ostatniego - bodaj najsławniejszego i największego okręgu winiarskiego na świecie.
Wszystkie wina francuskie, które Lidl zaproponuje swoim klientom, pochodzą z tzw. appellation d'origine contrôlée (AOC). Oznacza to, że podlegają ścisłym normom produkcyjnym - m.in. muszą być wytwarzane z wybranych odmian winogron, uprawianych w określony sposób na dokładnie zdefiniowanym terenie zwanym apelacją.
Przeprowadzone na zlecenie firmy Lidl badania dotyczące konsumpcji wina pokazują, że cieszy się ono w Polsce coraz większą popularnością - mówi Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska. - Dla co 5 Polaka wino stanowi najczęściej wybierany trunek. Postanowiliśmy więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zaproponować szeroki wybór win francuskich - tym bardziej, że są one w naszym kraju bardzo cenione. Chcemy dać naszym klientom możliwość wybrania i spróbowania wina w zależności od swoich preferencji, upodobań, ale i zasobności portfela. Dlatego też w sklepach Lidl znajdziemy wina za ok. 15 zł, jak również te w cenie ok. 150 zł za butelkę. Liczymy na to, że w naszej wyjątkowej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie - niezależnie od tego czy woli wino białe czy czerwone, słodkie czy wytrawne.
Wprowadzeniu nowej oferty towarzyszyć będzie wydanie wyjątkowego przewodnika, w którym poza szczegółowymi informacjami o wybranych winach znajdziemy przepisy Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy wraz z rekomendacją wina pasującego do potrawy.
Wśród francuskich win, które dostępne będą na sklepowych półkach sieci Lidl, znajdziemy zarówno takie, które zainteresują najbardziej wymagających klientów, jak i te pasujące do codziennego obiadu z rodziną - mówi sommelier i znawca wina - Michał Jancik. - Dzięki dużej różnorodności oferty każdy znajdzie coś dla siebie - będą bowiem dostępne m.in. wina słodkie, takie jak: Sauternes, Gewurztraminer, Loupiac, jak i typowo wytrawne wina czerwone, a wśród nich m.in.: Hout Medoc, St. Joseph czy St. Emilion.
Wybierając wina, które od 1 października znajdziemy w sklepach Lidl, zasięgnięto rady specjalistów, znawców i właścicieli winnic, dzięki czemu udało się przygotować wyjątkową ofertę najlepszych francuskich trunków.
Wino coraz bardziej popularne
Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl wynika, że wino jest obecnie jednym z najczęściej wybieranym przez Polaków alkoholi, a aż 63 proc. naszych rodaków przynajmniej od czasu do czasu sięga po wino. Oczywiście nie jest ono tak popularne jak np. na zachodzie Europy, ale w ostatnich latach konsumpcja wina w Polsce stale rośnie. Wśród konsumentów wina przeważają tzw. light userzy, ale już co czwarty badany przyznaje, że pije wino częściej niż kiedyś. Grupy konsumentów, które sięgają po wino najczęściej kobiety, osoby w wieku 40-49 lat oraz osoby z wyższym wykształceniem. Spośród tych ostatnich, niemal połowę stanowią osoby regularnie spożywające wino.
Najlepsze wino to...
Jak pokazują wyniki badania, polscy konsumenci najczęściej sięgają po wina czerwone oraz wina półsłodkie. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie sieci Lidl, aż 65 proc. Polaków kupujących wino wybiera wino czerwone. Po białe wino sięga natomiast co czwarty badany. Najrzadziej jako ulubione wskazywane są wina różowe.
We Francji preferencje konsumentów wyglądają podobnie jak w Polsce. Wśród Francuzów najpopularniejsze jest wino czerwone, następnie wino białe, jednakże to wino różowe cieszy się w ostatnich latach dynamicznie rosnącą popularnością.
Najbardziej cenimy wina francuskie
Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, że za najlepsze uchodzą wśród Polaków wina francuskie, włoskie i hiszpańskie. Potwierdzają to dane zawarte w raporcie Euromonitor International, zgodnie z którymi od 2007 roku francuskie wina cieszą się
w Polsce coraz większą popularnością - tym bardziej, że ich ceny nie są już tak wysokie jak niegdyś, a ich dostępność jest coraz większa. Badanie TNS Polska pokazuje jednak, że wielu Polaków nie potrafi powiedzieć, w których krajach produkuje się najlepsze wino - aż 21 proc. ankietowanych przyznało, że nie zna się na winach.
Spożycie wina rośnie, ale do Europy nadal nam daleko
Zgodnie z danymi zawartymi w tegorocznym raporcie organizacji Euromonitor International, statystyczny Polak wypija w ciągu roku prawie 3l wina (dane z 2011 r.), tymczasem Francuz w tym samym prawie 14 razy więcej. Mimo, że wino jest wybierane przez Polaków coraz częściej, obecny poziom jego spożycia w naszym kraju nadal należy do najniższych w Europie. Zgodnie z danymi Euromonitor International, podczas gdy w Polsce w 2011 roku sprzedano około 95 mln litrów wina, w analogicznym okresie we Francji sprzedano ponad 2 mld litrów tego trunku! Prognozy pokazują jednak, że wino będzie w Polsce coraz bardziej popularne.
Wino kupujemy raczej okazjonalnie
Kupując wino, polscy konsumenci przede wszystkim zwracają uwagę na jego rodzaj (wytrawne, pół- wytrawne, półsłodkie, słodkie) oraz na to, czy jest to wino czerwone, białe czy różowe. Na trzeciej pozycji plasuje się cena. Marka i kraj pochodzenia dla większości konsumentów wina mają mniejsze znaczenie.
Przeprowadzone badanie pokazuje także, że kupujemy wino głównie okazjonalnie (aż 42 proc. badanych), a tylko co trzeci konsument wina kupuje je regularnie - tj. przynajmniej raz
w miesiącu. Częściej dokonują zakupu wina osoby do 40. roku życia oraz mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, choć to kobiety częściej piją wino niż mężczyźni, to właśnie panowie częściej je kupują.
Przeważnie kupujemy wina w przedziale cenowym 20-29 zł (42%) oraz powyżej 30 zł (47%). Droższe wina kupują zazwyczaj osoby do 30. roku życia, lepiej wykształcone.
O serwowaniu wina musimy się jeszcze trochę nauczyć
Mimo, że ponad 40 proc. Polaków, którzy pijają wina ma świadomość jak należy je serwować by wydobyć ich najlepszy smak i aromat, ich wiedza pozostaje na dość ogólnym poziomie. Ogranicza się ona, na co wskazują wyniki badania, zwykle do zasad dotyczących doboru kieliszków i temperatury trunku. Tylko co 10 Polak potrafi dobrać odpowiednie wino do posiłku.
Polscy konsumenci kupują najczęściej wina wyprodukowane ze znanych odmian winogron, takich jak: Cabernet Sauvignon, Merlot czy Chardonnay, a o wyborze konkretnego wina decyduje zwykle tylko jego smak. Niemniej jednak, gusta Polaków stają się coraz bardziej wyrafinowane.
Na kieliszek wina - w męskim towarzystwie
Jedno z pytań, na które odpowiadali uczestnicy badania, dotyczyło zaproszenia na kieliszek wina publicznie znanej osoby. Wśród osób, które wymieniali ankietowani prym wiódł Marek Kondrat, jednak wśród wytypowanych pojawili się także m.in. Prezydent Bronisław Komorowski, Premier Donald Tusk oraz Bogusław Linda.
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone